Coven oprichten.

forum over wicca

Coven oprichten.

Berichtdoor Stefan » 4 juli 2010 13:43

Ik merk dat hier(in Friesland) bar weinig covens zijn. Daarom wil ik graag zelf een oprichten. Ik merk in mijn vrienden kring dat er veel animo voor is. Hebben jullie nog tips=
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Stefan

Re: Coven oprichten.

Berichtdoor BajorRon » 5 juli 2010 9:27

Tips voor het oprichten van een coven...eens kijken. Allereeerst zou ik je aanraden om eens goed om je heen te kijken en uit te zoeken wat een coven nu precies is. Ik denk niet dat jij bedoelt dat je een formele wicca-coven wilt oprichten, want dan zou je eerst eens een drietal inwijdingen moeten zien te ontvangen 8O . Persoonlijk gebruik ik het woord 'coven' alleen in die zin: een groep ingewijden rond een hogepriester en hogepriesteres (derde graadsingewijd) in een bepaalde wicca-traditie: Garderian, Alexandrian, Greencraft en wat je zoal nog meer hebt. Alle groepen die niet op die manier zijn opgezet noem ik geen coven maar jaarfeestgroep, heksenkring, pagan circle of wat dan ook.

Als je zoiets wilt opzetten kun je twee wegen bewandelen: de democratische weg of de autoritaire weg. Bij de eerste manier verzamel je gelijkgestemde personen om je heen en jullie gaan met elkaar dingen doen, van elkaaar leren en groeien. Er is niet een leider die meer weet dan de anderen, er is geen centrale leraarfiguur of iets dergelijks, de groep beslist in goed overleg wat er gaat gebeuren. In het autoritaire model nemen een of twee personen de leiding (vaak noemen ze zich dan heel voortvarend hogepriester of hogepriesteres :? ), omdat ze het gevoel hebben dat ze meer weten dan de anderen in hun groep. Dat kan het geval zijn, maar vaak is dat niet zo. Dergelijke groepen vallen vaak binnen de kortste keren uiteen, omdat de leiders te weinig bagage meenemen om er iets zinnigs van te maken.

Wat ik je eigenlijk zou willen aanraden is om eens te gaan kijken hoe anderen zoiets gedaan hebben, bijvoorbeeld via de Roaming Ravens, http://roamingravens.ning.com/. Dat is een min of meer losse groep heidenen van allerlei soorten en maten -ook heksen uiteraard- die van alles samen organiseren (en ik kan me niet voorstellen dat daar geen Friezen tussen zitten). Een andere groepering die ik ken is Ma-an Fryslan http://www.ma-an.nl/ die ook van alles aan workshops, cursussen en vieringen organiseren.
Ab Terra ad Astra
BajorRon

Berichtdoor Jana » 5 juli 2010 9:35

Een coven is de naam van een groep ingewijde heksen, 'the wica'. Als je lid wilt worden van een coven, moet je daarin worden ingewijd. Als je daar niet op kunt wachten of er niet voor wilt reizen, dan word je geen lid van een coven. Je kunt prima zelf een contact opbouwen met de goden, zelf de jaarfeesten vieren, aan zelfstudie doen en allerlei andere dingen doen die je graag zou willen die lijken op wicca. Je kunt ook een studiegroep oprichten met anderen, en die dingen gezamenlijk doen.

Er zijn in heel Nederland weinig covens. Er zijn er wel, ook in Friesland, maar je moet wel moeite doen om die te vinden. En dan moet je voor de meeste covens nog een goede motivatie hebben voordat ze willen overwegen om jou in hun midden op te nemen. Je wordt niet zomaar lid van een 'familie' maar alleen als je daarbij past. Als het jou menens is, dan moet je er wat voor doen. Je zou dan op dit moment op de hoogte zijn van het bestaan van tenminste één groep in Friesland waar je zou kunnen aankloppen, van twee heksencafés of in ieder geval contactadressen daarvan, van de mogelijkheid om een opleiding te doen (ik denk nog niet eens aan Margarita, maar de Heksenhoeve zit ook nog in Friesland) en van de mogelijkheid om een weekend door te brengen met gelijkgezinden: heksen (wicca).

Als je zelf een coven zou willen oprichten, is de aangewezen weg dat je lid wordt van een coven, daar opgeleid wordt om zelf een coven op te richten, en dan je eigen coven te starten. Met inwijdingen, want dat is de manier waarop je lid wordt van een coven. Als je nu helemaal niet in staat bent om een coven te vinden die bij je past, bij integere mensen, dan kun je in boeken van Raymond Buckland (Seax Wicca) en Doreen Valiente (Witchcraft for Tomorrow) aanwijzingen vinden om zelf een coven op te richten. Maar je doet dat pas als je goed gezocht hebt naar een coven, als de mensen die je ontmoette op dat pad niet integer zijn, als je heel goed weet wat wicca is, wat een coven is, en als dat de manier is waarop jij contact legt met de goden. (Niet als je net begint en eigenlijk geen flauw idee hebt).

Er zijn heel wat andere manieren om bezig te zijn met de onderwerpen waarover wicca gaat, maar als die jou niet interesseren, als je niet bereid bent daar moeite voor te doen, dan moet je ook maar andere namen gebruiken dan wicca en coven. Je bent dan helemaal niks 'minder' dan wicca of een covenheks, maar wel iets anders.
Jana

Berichtdoor Stefan » 5 juli 2010 10:46

Mooi, hier heb ik wat aan. :D Ik kan deze informatie goed gebruiken.
Stefan

Berichtdoor Ladon » 17 juli 2010 19:59

MM allen,

ik vind het vreemd, maar niet slecht dat het hier blijkbaar als vanzelfsprekend wordt beschouwd dat "coven" slaat op een groep traditioneel ingewijde wicca's. Bovendien is het in mijn traditie geen vereiste dat een coven geleid wordt door 2 derde graads wicca's, zelfs eerder andersom: je krijgt er een derde graad wanneer je bewezen hebt een coven geruime tijd vlot draaiende te kunnen houden en zo een eigen positieve bijdrage aan de traditie levert. Wat dan wel precies de 'minimumvereisten' zijn om als coven beschouwd te worden ipv opleidingsgroep of iets anders ontgaat me even. Had zowel iets te maken met de graad van de leiders als van een aantal leden dacht ik. Daarbij is het zo dat bij mijn eerstegraadsinwijding erop gedrukt werd dat vanaf mijn priesterwijding onze coven evenzeer mijn coven is dan die van de covenleiders, dwz: enkel praktische dingen worden vooral door de covenleiders geregeld, voor de rest is het een heel democratisch gegeven (binnen de inner circle weliswaar) en wordt van iedereen inbreng in het leiden van sabbats en esbats verwacht.
Onder coven heb ikzelf altijd verstaan een groep heksen met vaste leden die met enige regelmaat, liefst sabats en/of esbats, samenkomt om te vieren of te leren of beide. Dat kan dus evengoed een eclectische coven van ervaren mensen zijn als een traditionele coven, als een studiegroep. Enige vereiste is dat ze zichzelf allen als heks en/of wicca beschouwen, wat die begrippen ook voor hun mogen inhouden.
Vanuit dat oogpunt zouden mijn tips voor iemand die een coven opricht zijn: weet wat je wil, zoals BajorRon al aangaf. Wees ook zorgvuldig in wie je rond je verzamelt. Je kan beter een "strenge" selectie maken van mensen met wie je op dezelfde golflengte zit dan een duiventil van een coven hebben waarin constant mensen komen en gaan. Een coven is een levend geheel van mensen en die hebben elk hun eigen pad dus afscheid is soms onvermijdelijk, maar voor de groepsenergie kan het storend zijn als er te veel verandering in de samenstelling van je coven is.
the choices we make, dictate the lives we lead
Ladon

Berichtdoor Whitewitch » 20 juli 2010 14:12

MM,
Ik ben al een tijdje lid van http://roamingravens.ning.com/
en dat kan ik je echt aanraden. Ik heb in het verleden ook geprobeerd een praat/jaarfeesten groep op te richten maar kwam er toch achter dat er nog ontzettend veel meer te leren was voor ik een soort groep kon oprichten....ik moest zelf nog zo veel ontdekken. Verkijk je alsjeblieft daar niet op want bij mij is dat toen behoorlijk mis gegaan terwijl ik de juiste bedoelingen had.

De roamingravens zijn mensen die dezelfde interesses / pad hebben maar ieder gaat zijn eigen weg. En toch ben je een groep....kom je soms samen/vier je jaarfeesten/deel je ervaringen. Ik kan het echt aanraden.

BB,
Whitewitch
Old lives fade and new ones start.
Now I know I'm a witch of heart.
Harming none, but going my own way.
A witch I was and will always stay.
Whitewitch

Berichtdoor Stefan » 20 juli 2010 15:00

Aan zelf verrijking doe ik sowiso al niet. Dat is meer voor satanisten.
Stefan

Berichtdoor Whitewitch » 22 juli 2010 12:38

Aan zelf verrijking doe ik sowiso al niet. Dat is meer voor satanisten.

Waar lees jij "zelf verrijking", Stefan? Ik kan het nergens in terug vinden en snap deze reactie dus ook niet.

BB,
Whitewitch
Old lives fade and new ones start.
Now I know I'm a witch of heart.
Harming none, but going my own way.
A witch I was and will always stay.
Whitewitch

Berichtdoor Stefan » 22 juli 2010 13:59

Oeps,sorry. De reactie boven mij verkeerd gelezen.
Stefan

Keer terug naar wicca