Angstaanjagende ervaring; geest?

algemeen forum over heksen

Angstaanjagende ervaring; geest?

Berichtdoor Gwendolyn » 23 februari 2005 19:40

MM,

Voordat ik dit nu hier post, heb ik dit forum en het archiefforum al doorzocht naar antwoorden, en ook wel wat gevonden, maar toch wil ik graag nog even mijn verhaal hier kwijt. Ik ben namelijk ergens heel erg van geschrokken en ik vroeg me af of iemand op het forum me hier iets meer over kon vertellen. En ja... het gaat weer over geesten, tenminste, als dit een geest was. Dus bij voorbaat al sorry, als ik er niet het zoveelste topic over had moeten openen...

Deze week had ik een vreselijke nachtmerrie. Al mijn hele leven heb ik last van nachtmerries, maar deze was veel angstaanjagender dan normaal. Het ging over een geest, een meisje met donker haar en van ongeveer tien jaar oud, dat in mijn droom opeens voor me stond. Ik schrok van haar, ze leek zo echt en ze was gewoonweg eng. Ik had haar nog nooit eerder gezien (ik heb wel eens vaker dromen over geesten, buiten mijn dromen kan ik niet meer dan hun aanwezigheid voelen) en ik had het gevoel dat ze nog nooit bij me in de buurt was geweest, ze was iets nieuws. Ze bleef maar opduiken en ik dacht dat ze hulp nodig had, maar ze nam mijn hulp niet aan. Daarna dacht ik dat ze weg zou gaan, maar dat deed ze niet, ze kwam telkens weer naar me toe, en dan stond ze me aan te staren. En ze gaf me zo’n verschrikkelijk angstgevoel! Iemand in mijn droom (geen idee wie het was) zei dat ik niet van haar af kon komen, dat ze aan me vast zat en dat beangstigde me nog meer. Uiteindelijk begon ik wakker te worden, maar bleef hangen tussen slapen en waken in. Ik was me dus wel bewust van mijn omgeving, maar ik kon me niet bewegen en niet schreeuwen. Dit heb ik wel eens eerder gehad en dan hoef ik mezelf alleen maar te kalmeren om wakker te kunnen worden, maar na die droom was ik zo bang dat het veel langer duurde om wakker te worden. Echt een nare ervaring...
En dat meisje, ze was anders dan andere geesten waar ik over droom, ik kon gewoon voelen dat ze slecht was... Ook al heb ik nooit in puur slechte geesten geloofd (!), zij voelde aan alsof ze dat wel was.

De volgende dag vertelde ik mijn beste vriendin over deze nachtmerrie. Ze begon te vragen hoe dat meisje er dan uitzag en hoe oud ik dacht dat ze was. Toen ik het vertelde, keek ze me met open ogen aan en zei dat ze ook zo’n meisje gezien had, zondag om 5 uur ‘s middags. Zij ziet wel geesten en normaal wordt ze er nooit bang van, maar dit keer wel. Het meisje stond opeens middenin haar slaapkamer, zomaar uit het niets verschenen, en bleef haar maar aanstaren. Haar vriend was toen bij haar en ze gaf aan hem precies dezelfde beschrijving van dat meisje als ik aan haar gaf, ook dat ze echt eng was, en het voelde alsof ze puur slecht was. Het meisje verdween trouwens weer, toen m'n vriendin haar kamer gezuiverd had.

Nu vraag ik me toch af, waar het verband ligt? Hoe komt het dat mijn vriendin en ik deze verschijning allebei zagen?
Is het mogelijk dat dit een geest was (daar is mijn vriendin wel van overtuigd) en dat geesten dus in dromen kunnen doordringen?
Hoe kan het dat ze zo eng en anders en slechter leek dan andere geesten?
En wat zou ze van ons willen, als het niet onze hulp is?
Zo’n klein meisje dat ons allebei kwam opzoeken, en ons maar met die kwade blik bleef aanstaren... Hoe kan een klein meisje zo kwaad zijn, vraag ik me dan af…?

Nou, lang verhaal... :roll: In ieder geval bedankt voor het lezen,

BB, Gwendolyn
So much to live for, so much to die for
If only my heart had a home
Gwendolyn

Berichtdoor Faye » 24 februari 2005 19:25

Wilde in ieder geval zeggen dat ik het wel gelezen heb...

Ik weet niet of geesten in dromen kunnen doordringen :? Maar denk het opzich wel, omdat je bewustzijn er vaak wel wat meer voor openstaat...

Ik weet verder niet veel te zeggen, heb je haar gezegd dat je haar wilt helpen, en dat als ze die hulp niet wilt je niets voor haar kan betekenen? Misschien moet je gewoon letterlijk zeggen "Ga weg ik wil je hier niet..." ...

Ik heb ook wel eens met geesten te maken gehad, maar nooit waren ze echt "slecht".

Faye
Faye

Berichtdoor Aster » 25 februari 2005 1:47

Hoi Gwendolyn!

Klinkt inderdaad nogal eng allemaal, zeker ook omdat er een link is met de ervaring van je vriendin.
Ik wil absoluut niets afdoen aan je droom en aan je beleving ervan met wat ik zo schrijf. Ik ben de laatste jaren erg down to earth geworden, omdat ik het idee heb dat ik over algemeen veel te paranoïde word van het paranormale en dan vooral van het zoeken van betekenis achter alle dingen die me overkomen. Mijn uitleg voor je ervaring is dus de uitleg die ik eraan zou geven als het mij gebeurde, om het te relativeren. Het is mijn beleving, dat verandert niets aan het waarheidsgehalte van jouw beleving. :wink:

Het eerste wat in mijn hoofd op kwam bij de beschrijving die je geeft was het beeld van dat meisje uit The Ring. Ik weet niet of je deze film hebt gezien, maar waarschijnlijk heb je weleens het beeld gezien van zo'n meisje bij een tvprogramma of in een tijdschrift. Op dit moment is een stil kwaadaardig zwartharig 10-jarig meisje een nieuw of in ieder geval zeer snel populair geworden type horrorpersonage in de filmwereld.
Ik ben ervan overtuigd dat je de dingen die je om je heen ziet, zeker de dingen die veel indruk op je maken, opneemt in de symbooltaal van je onderbewuste. Zou je bijvoorbeeld een nachtmerrie kunnen krijgen over wolven als je er nog nooit een hebt gezien en als je er nog nooit over hebt gehoord?
Ik denk dat het ook zo is met het meisje uit jouw droom. Soms is het zo dat je in de verste verten niet hebt gedacht aan een gebeurtenis uit je leven en dan duikt het ineens op in je droom. Op dat moment blijkt dat het is opgenomen in je droomtaal. Het opduiken van een element zegt denk ik meer iets over hoe jij je voelt dan dat het iets van buitenaf is dat jou probeert te beïnvloeden. Ik denk dat dit meisje jou blijft achtervolgen, juist omdat je denkt dat ze je achtervolgt. Omdat je haar ziet als geest, als iets van buitenaf, niet als iets dat onderdeel is van jou. Je kunt je misschien ook afvragen wat ze als symbool voor jou kan betekenen, wat ze als woord in jouw eigen droomtaal aan je wil zeggen. Misschien zit je op dit moment niet zo lekker in je vel, heb je het idee dat je teveel aan je hoofd hebt, dat je door een soort constante druk van school of werk oid wordt achtervolgt.
De helderheid van je droom heeft misschien te maken met de mate waarin je geconcentreerd bent tijdens het dromen. De ene nacht hoor ik blaadjes in de wind ruisen, de andere is het beeld heel vaag. Het kan zo zijn dat je op een bepaald moment in de nacht helderder droomt, of dat je beter oplet als een droom veel indruk maakt. Ik ben ook geen expert op slaapgebied, maar ik denk dat dit helder-vaag dromen wel onderzocht is.

Het blijft natuurlijk heel erg toevallig dat jij over het meisje droomt en dat jouw vriendin haar heeft gezien. Ik sluit ook niet uit dat er geesten zijn en dat ze zich soms in dromen manifesteren (sterker nog, ik hoop dat ze er zijn en dat ze soms langskomen: dan heb ik mijn beste vriend al meerdere malen helemaal platgeknuffeld en vrede gesloten met mijn opa!).
Ik geloof niet in helemaal kwade geesten, net zoals ik niet in helemaal kwade mensen geloof. Goed en kwaad vormen een kader waarbinnen mensen de wereld proberen te begrijpen, het zijn geen entiteiten of 'godheden'. Dat sluit natuurlijk niet uit dat mensen (en geesten) sterk naar een kant kunnen neigen.

Een tip voor in je droom: als je het meisje volgende keer weer tegenkomt kun je proberen om over je angst voor haar te komen. Je zou haar moeten behandelen naar hoe ze zich gedraagt: zo'n stuk chagrijn hoef je toch eigenlijk helemaal niet te helpen? Stel dat je in het echt een 10-jarig etterbakje voor je neus hebt staan, dan geef je haar toch eerder een grote mond dan dat je je arm om haar heen slaat en met haar gaat praten? Als zij zo nodig wil zeiken, laat haar dan lekker ouwehoeren bij iemand die wel trek heeft in zo'n stuk vreten (niemand natuurlijk).
Of gebruik de Ridiculus-truc uit Harry Potter! :D

Het gaat er vooral om dat je niet bang bent voor dat meisje, of ze nu beeldtaal is of echt een geest. Ze moet een beetje lief zijn tegen jou of anders kan ze een heel eind opzouten!

Heel veel succes meisje! Kick her ass! :twisted:

Grrrrrrrrrr Aster
Een droom is slechts een vonk
Het vuur laait op als een plan zich vormt
De brandstof is verlangen
Het einddoel een ster

Sander / Ezra 1971-2000
Aster

Berichtdoor Denebmabrante » 1 maart 2005 21:43

Hoi Gwendolyn,

In tegenstelling tot Aster geloof ik wel in kwade geesten. Ik geloof zeker in demonen die het niet zo goed met je voor hebben.

Als ik dit zo zie denk ik: Demoon. Ik weet niet precies hoe en wat allemaal, ik snap bijvoorbeeld niet waarom zo'n geest jou zou moeten hebben. Maar als er tegelijkertijd zoiets gebeurt bij een vriendin dan denk ik niet dat je het moet negeren. Ik zelf ben christen en vertrouw op Jezus om me te beschermen tegen demonen.

Ik denk ook dat je er inderdaad verstandig aan doet om over je angst heen te komen. Want anders kan dat wel eens op heel vervelende momenten opduiken. Bijvoorbeeld als je net recht op een boom afgaat, of als je een examen hebt.

Dit is mijn visie.
De wachter bij de poort
Denebmabrante

Berichtdoor Alruna » 7 maart 2005 18:45

Heey,

Dat lijkt me echt ontzettend eng.. Zelf heb ik ook wel eens gedacht te maken te hebben met geesten, al wist ik nooit of het echt een geest was of mijn verbeelding.
Ik zou zelf niet helemaal weten wat het is, aan de ene kant stem ik in met wat Aster zegt. Het kan dat je jouw stress, verdriet, negatieve energie of wat dan ook in je droom hebt omgezet in een verschijning van een geest. Het kan ook de donkere kant van je verbeelden -ik ben hier niet helemaal in thuis maar ik dacht dat er in de droomwereld iets was als een animus of anima, soort van schaduwzijde van jezelf? Al weet ik niet of wat ik nu zegt klopt-, of misschien iets uit het verleden dat je niet los kan laten.
Een vriendin van me ziet geesten en ziet zelf haar donkere alterego vaak bij zich, dat is ook een soort geest.. Dat is naar wat zij zegt ook heel beangstigend. Het lijkt op jouw beschrijving, en op waar ik aan denk aan dat meisje uit the ring.

Aan de andere kant is het erg toevallig dat die vriendin na jouw beschrijving zo schrok en zei dat ze hetzelfde had meegemaakt, of niet? Dan denk ik toch wel dat het een geest is, en iets wat met jullie beiden te maken heeft.. Dan moet er een verband zijn lijkt me toch. Ik denk wel dat geesten echt slecht kunnen zijn, en de verschijning van een jong meisje dat zegt op zich weinig.

Ik zou het eventjes laten rusten, ik denk dat je als je er te veel over nadenkt je haar juist oproept en je openstelt voor haar aanwezigheid, of ze nou een geest is of dat het om iets anders gaat.
Dan kun je later nog kijken of je misschien samen met die vriendin voor een oplossing zoekt, jullie hebben haar tenslotte samen 'meegemaakt'.

Veel succes/sterkte ermee, en maak je niet al te veel zorgen. Laat je ook niet bang maken, je moet zelf ook sterk zijn en je niet zomaar weg laten jagen :wink: !

Liefs,

Eva
I'm just asking you why
Alruna

Berichtdoor Gwendolyn » 8 maart 2005 13:23

Hoi,

Ik heb nagedacht over jullie reacties, maar ik ben er nog niet zeker van wat het precies was. Ik heb haar in ieder geval niet meer gezien! Mijn vriendin wel, maar ze weigerde bang te worden, en zei tegen het meisje dat ze weg moest gaan. Daarna heeft ze haar genegeerd.

Wat Aster zegt, daar zit op zich wel wat in, want ik ervaar de laatste tijd heel veel stress van school en ik zit ook niet lekker in m'n vel (om het zo even te noemen). Maar dan vraag ik me toch af: hoe komt 't dat mijn vriendin hetzelfde zag als ik? In ieder geval heb ik gewoon tegen mezelf gezegd: niet bang worden.

Een paar dagen geleden zei mijn vriendin dat het meisje weg is, maar ik weet het niet zeker, hoewel ik haar niet meer heb gezien. Maar ik heb wel besloten er niet teveel meer over na te denken. Ik heb er geen dromen meer over gehad, dus laat ik het maar even zo. Ergens heb ik het gevoel dat het wel iets was, een geest of demoon (ik weet het niet), alleen al omdat mijn vriendin het ook zag. Maar zolang ik er geen last meer van heb, laat ik het even rusten.

Bedankt voor de reacties :) ,

Gwendolyn
Gwendolyn

Berichtdoor Alruna » 8 maart 2005 14:01

Gelukkig maar, en nog veel sterkte! :D

Liefs
I'm just asking you why
Alruna

Berichtdoor Gwendolyn » 8 maart 2005 14:14

Dankje! :)
Gwendolyn

Berichtdoor Aster » 8 maart 2005 14:40

Goed dat je geen last meer van haar hebt gehad! Dat niet-bang zijn en negeren werkt inderdaad. het beste, ook tegen tastbare vervelendheden trouwens.

Succes op school! Het is bijna lente, dus eigenlijk ook al weer bijna zomervakantie he.. :o :lol:
Een droom is slechts een vonk
Het vuur laait op als een plan zich vormt
De brandstof is verlangen
Het einddoel een ster

Sander / Ezra 1971-2000
Aster

Berichtdoor Wulfande » 13 april 2005 9:42

Hallo Gwendolyn,

De beschrijving die jij gaf gaf mij wel de kriebels, maar ik denk dat het eerder iets psychologisch is dan een echte geest.
Ik voel zelf geesten, maar ik zie ze niet. Doordat ik ze voel ben ik echter wel heel gevoelig voor films als ''The ring'' en blijven dergelijke beelden wel door mijn hoofd spoken. Deze beelden, zoals van het meisje uit de Ring, kunnen heel realistisch worden. Ik kan bijvoorbeeld als ik zo'n film heb gezien, niet rustig in het donker zitten. Zeker omdat ik altijd aanwezigheden voel. Ik ontwijk dergelijke films dan ook, want van de reclamespotjes heb ik al last. Dit soort gevoelens zijn ook erger als ik moe ben, of ergens op een onbekende plek. Maar, die dingen die ik nu beschrijf, mijn angsten, zijn psychologisch. Ik heb nog nooit mot met een geest gehad, en ik geloof ook dat de wereld van de doden een andere is dan van de levenden. Ze zijn aan elkaar gelinkt, vandaar dat mensen doden kunnen zien en voelen, maar ze zijn niet in staat kwaad te berokken of ook maar enige invloed op deze wereld uit te voeren.
Ik denk dat je gewoon tot rust moet komen, en uit de stress komen, en dan word het vanzelf minder eng. Dat meisje zal wel weer verdwijnen. En, de angst vóór het meisje is minder erg dan de angst zelf. Zie je angst onder ogen en bekijk wat voor schade ''zij'' je werkelijk kan doen. Als je echt bang blijft, probeer dan iets bij je in de buurt te hebben waarvan je in de kracht gelooft, een pentagram bijvoorbeeld. Als ze dan weer aan je verschijnt, zoek dan de kracht op die dat voorwerp je geeft, en geloof dat ze weg zal gaan. Naar mijn ervaring zal ze verdwijnen.
Ik hoop dat dit je enigzins helpt.
Elg arh Nachkira, Cin foser Celh.
Wulfande

Berichtdoor ~Maanmeisje~ » 18 april 2005 19:18

Merry Meet,
Klinkt inderdaad allemaal erg creepy, ben blij dat je er vanaf bent.
Toch wil ik nog even een andere mogelijkheid aanstippen die nog niet genoemd is.
Als je vriendin deze figuur eerder heeft gezien dan jij, is het mogelijk dat ze jou onbewust dat beeld/herinnering heeft doorgegeven in haar/jouw slaap.
Tijdens je slaap treed je uit je lichaam, tijdens de REMslaap, als dit gebeurt als je vriendin (of een andere bekende) ook in de REMslaap is en uittreedt, kun je zijn/haar bewustzijn tegenkomen.
Dit kan leiden tot beide bijna dezelfde droom hebben, of dat de andere weet wat de één heeft gedroomd, wellicht kan je vriendin je dit 'verteld' hebben in een droom die je vergeten bent, omdat het zo'n indruk op haar heeft gemaakt. Het kan zijn dat vervolgens jou onderbewuste ook 'geschrokken' is van deze figuur en dat verwerkt in een droom die je je wél herinnert.

Als jij dit meisje eerder zag dan je vriendin dan heb ik niks gezegd :wink:

Blessed Be,

Maanmeisje
Geniet nooit met mate (loesje)
~Maanmeisje~

Keer terug naar algemeen